lördag 26 april 2014

En Lamborghini och en sur ormvråk

Morgonens uppdrag var att glädja andra löpare, och ordna ett så trevligt Kvarnlopp som möjligt. Med den organisationen, och det vackra vädret var det inte svårt att lyckas. Kvarnloppet som är Team Skavsårets eget lopp, och där klubbens medlemmar ordnar en varvbana för 5/10 km. Utöver detta så får barnen sitt eget lopp. Lasse gjorde ett rutinerat bidrag som chaufför och utsättare av banmarkeringar. Jag hade utöver fredagens bansättning, vätskekontrollen att ta hand om. Min bil fick bli värdeförvaring som jag först tog hand om för att sedan lämna över uppdraget till Lasse. Trygge PA Allensten klubbens ordförande var tävlingsledare som är ett område han behärskar väl då många andra lopp i samma roll står på meritlistan.

När loppet var klart återstod ihopplockning av alla saker, och återlämning av transportbilen till macken. Vi kunde konstatera att det varit ett lyckat lopp med glada och nöjda deltagare. Väl på macken för Lasse och mig hade en Lamborghini parkerat bakom min Das Auto. Vi sa till ägaren att det var bäst att han flyttade på sin bil annars så cyklar vi över hans Lamborghini. Han log och uppskattade vår humor. Vi passade på att ta några foton, och prata om vad hårt arbete ibland kan resultera i. Han startade muskelbilen och vi cyklade ut ur parkeringsfickan.

På vägen hem så kom Lasse med idéen att vi skulle väl ändå träna lite då det var så fint väder. Lite cykling vore väl inte så dumt. Väl hemma stoppade vi i oss lite energi, och sedan bar det iväg på ännu ett cykelpass. Väl på cyklarna så sa Lasse vad säger du om en sjumilatur via Bålsta? Tiden för det fanns så varför inte. Vad jag glömt var att Lasse byggt upp en enorm urkraft på cykel under vintersäsongen. I ur och skur har han formligen plöjt fram på sin tunga järnhäst. Utöver det tränat upp sin pedalteknik till fulländning, och dragit några tiomilspass i vår. När tempot då i början konstant pendlade runt 30 km/h förstod jag att det här kan bli en tuff sjumilatrip. Om Lasse var Lamborghinin så hängde jag efter som en slips ala min Das Auto. 

Vi passerade Bålsta som streck, och pumpade vidare upp mot Enköping. Efter Yttergran svängde vi in på vägen mot Håbo-Tibble. Lasse låg i täten och tog vind då vi framför oss i höjd med avfarten mot Sigtuna får se en rovfågel som jagar ett byte. Vi kommer ikapp och rovfågeln avbryter sin jakt. Den flyger åt sidan och landar på en stolpe. När vi passerar ser vi på några meters avstånd en ormvråk som tittar surt på oss. Vi uppskattade att få se den, men den tyckte nog att vi sabbat hela kalaset. Ormvråkar jagar ju gärna efter byte längs vägarna och hittar säkert en del småvilt som bilarna kört på.

Vi fortsatte vidare mot Bro och klippte i Kungsängen Dalkarlsbacken på vår väg hem mot Kallhäll. När vi stannade vid Teknikstugan visade tripmätaren på dryga sjumil. Vår snitthastighet hamnade strax under 30 km/h. Inte illa med våra järnhästar och cyclocrossdäck. Jag var helt slut och tungan hängde som en slips.Innan vi skiljdes åt sa Lasse vi ses imorgon så tar vi ett långpass på 20 km.Just då kändes det inte som.det var vad kroppen längtade efter. Men då söndagen grydde var vi på igen.

        
                                              Funktionärssamling inför Kvarnloppet


Lasse vaktar min Das Auto och löparnas inlämnade värde


Lasses motor på sjumilaturen

En Lamborghini svalkar av sitt heta temprament

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar