tisdag 18 juni 2013

Två Borderbikers och ett äventyr

Lasse "chauffören" Björkman
Född: Piteå - 68
Bor: Järfälla
Familj: Två döttrar Evelina 20 år och Emilia 18 år + barnbarnet Tindra 2 år
Arbetar: Chaufför på Järfälla kommun, jobbat i kommunen sedan - 87.Trivs otroligt bra med mitt jobb.
Musiksmak: En allyssnare men lyssnar helst till Lundell & Thåström
Mat: Ja gärna och ofta, men har idag hyfsat sunda matvanor. Säger inte nej till livets goda, bland annat pitepalt :-D. Det kan jag göra också eftersom jag tränar.
Min historia mot cykelramen
Är numera stolt helnykterist sedan 12 april - 92, och har fått hjälp på behandlingshem. Går ofta på AA-möten, som ger mig mycket kraft i vardagen.
Nykter men glad i mat gick jag upp mer och mer i vikt tills en dag också det i april ,men - 2012 alltså 20 år senare. Då kom vändpunkten, jag kollade mig i spegeln och undrade vad det där var för tjockis som glodde på mig. Där och då satte jag stopp,och begav mig till affären där stavar inhandlades. Min inre och yttre resa hade börjat mot ett sundare liv. Jag som lovat att aldrig , aldrig börja springa. Det var något för nördar som inte har något liv :-D. Ändå började jag springa och deltog i Midnattsloppet samma år, och kommer in på strax över timmen. Cykling då en helt onödig sysselsättning, när det finns bilar. Tyckte jag och ändå köper jag en gubbcykel, något som jag ångrade redan i butiken. Trots att det var skitjobbigt att cykla, väcktes intresset och ytterligare en cykel köptes in, en hybrid. Nu kallar jag mig löpare och cyklist, och bilen står och surar på parkeringen. Men det får den ta, det är Evelina, Emilia, Tindra och min Specialized som äger min kärlek :-D. På resan genom Sverige kommer de alla finnas med mig i mitt hjärta och på vägen.

Anders "lärarn" Eriksson
Född: Vilhelmina - 64
Bor: Järfälla 
Familj:Sambo Helen fyra döttrar Irene, Katrina, Moa och Tove tre barnbarn Tristan, Paul och Franz,
Arbetar: som lärare på Järfälla kommun anställd sedan - 86. Toppenjobb med framtidens hopp.
Musiksmak Det mesta och med bred musiksmak. Blues ligger mig varmt om hjärtat med bland annat  BB och Clapton mfl. Spelar gitarr ibland och har också sjungit i gospelkör med uppträdande på bland annat Skeppsholmen och Stampen.
Mat: Uppfödd i unga år på viltkött som älg och ren samt fisk där röding, öring och harr stod på menyn. Gillar det mesta och mycket, eleverna brukar fråga om jag ska äta upp allt jag tagit för mig, nä brukar jag svara, jag delar gärna med mig :-D då brukar de tacka nej??
Min resa mot detta äventyr
Runt år 2000 fick jag råd att köpa ett par riktiga löparskor och blev en sån där nörd som Lasse pratar om. Sprang mer och mer och till slut hela året om. I min reflexväst nötte jag runt i Järfälla. Blev sugen på lopp och tog i år min tionde mara i Stockholm. Köpte - 11 min cyklocross, och fastnade direkt för detta. Har en fantastisk familj som stöttar mig , och nu är Tove också en hängiven cyklist och löpare. Jag brukar skämta att jag hellre är en memil än en fossil. Jag hänger också hellre på cykelbutiken än på macken. Jag har nog luffarblod i ådrorna, vill ut och se vad som händer bakom hörnet och på andra ställen. Ibland sker det genom mina löparskor eller som nu med min Kona. När Lasse frågade om jag ville hänga med så behövde jag inte fundera länge :-D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar