torsdag 4 juli 2013

Etapp 10 Johannisholm - Lesjöfors

Igår kom vi in till campingen sent på kvällen i Johannisholm och ställde upp tältet utan att checka in. Det visade sig inte vara några problem att betala i efterskott. När vi vaknat gick vi upp och betalade samt beställde in en macka med Gustafskorv och kaffe. Här kunde vi också ladda telefonerna samtidigt som vi fikade vilket kändes praktiskt. Paret som drev campingen hade haft den i ett år. Tidigare hade de varit mjölkbönder. Lasse passade  innan vi åkte på att låna en lokal för att sortera och torka sina kläder. Han gillar ordning och reda och det är inte så lätt att överblicka alla saker i ett litet fjälltält. Jag som glömt tandborsten lånade en passande på campingen. Nu var vi färdiga för avfärd och vi sa hejda till Johannisholm och Kalle Moreus innan vi äntrade våra hojar med släp. Gav oss iväg på route 26 mot Vansbro och Skifsland. Vi följde den vackra bygden ned och följde Vanåns ringlande. När vi kom fram såg vi att Vansbrosimmet hade påbörjats i bygden. Det såg kallt ut i Vanån så nån klassiker blir det nog inte tal om för mig. Men Lasse är ju ung frisk och kanske vågar sig på en klassiker framöver. Löpningen och cyklingen lär han ju klara galant. Skidor föddes han väl med uppe i Pite. Då var jag lite mera sugen på Vansbro maraton ett terränglopp som pågick denna dag. Vi stannade och pratade med några funktionärer och frågade om vinnartiden. Jag föreslog 2.20 och då skrattade de och sa att det dubbla kanske var mer realistiskt. Vi passade på att äta på flottaren en restaurang i samhället. Husmanskost för två hungriga bikers. Vid bordet intill satt en kvinna med sina tre barn. Hennes man deltog i maratontävlingen och hade att göra några timmar till. Vi lämnade restaurangen och jag försökte byta färdmedel, men den förde oss inte ett dugg närmare Stockholm. Jag fick återgå till min gamla Kona, min trogna vän. Vi bestämde att ta oss ned till Lesjöfors för där skulle det eventuellt finnas en camping. Efter ett antal timmars trampande där vi bland annat gjorde en dubbelsalto vid diket i samband med tömning av blåsor. Jag hamnade i diket med cykel. Över mig och Lasse rullade runt åt andra hållet. Två skalbaggar på rygg. En bilist stannade och frågade hur det var med oss. Lasse svarade skrattande att vi bara var två idioter på cykel. Ok svarade bilisten ta de lugnt och ta hand om er grabbar. Vi fann till slut vår camping som drevs av en rysk dam. Hon måste ha fått moderskänslor för oss för när vi frågade om det fanns något att köpa för att äta sa hon att tyvärr är kiosken och serveringen stängd. Men jag kan ordna nåt åt er grabbar kom och berätta vad ni vill ha. Hon fixade två gigantiska köttbullsmackor med kaffe. Samt två mackor till imorgon. Lasse kryddade på med två glassar och 10 stora jordgubbsgodisar. Notan för allt inklusive camping 210 kr. Tältet står utanför hennes hus och hon tyckte att vi såg lite klena för att sova ute i tält. Det kommer att bli kallt var hennes sista ord innan hon gick in till sitt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar