fredag 5 juli 2013

Lesjöförs - Degerförs

Idag har vi färdats ifrån bandyns starka fäste på 60 - 70-talet. Till fotbollens Degerförs. Vi kom iväg relativt tidigt, och åt de mackor som den ryska kvinnan fixat åt oss kvällen innan. Vi vaknade till något som Lasse trodde var ett billarm. Men det var ett gäng fåglar som hade konsert. Vi rundade bommen som stängde all in och utfart på campingen. Något vi funnit praktiskt på många campingar. Det finns alltid plats för in och utfärd med cykel. Vi cyklade in till Coop ( som betyder en tok på lokal dialekt, fick vi höra). i Lesjöförs och hängde på låset för att proviantera. Det självklara valet för två tokar som vi. Det var några stycken på plats bland annat en man ifrån orten som sålde lotter för olika föreningar. Han var intresserad av vår tur genom Sverige, och vi frågade om orten Lesjöförs. När han kom dit på 60-talet jobbade 1500 st på bruket som ägdes av släkten De Geer. Nu jobbade 140 st på fjäderstålsfabriken som ägs av Anders Wall. Samhället hade haft sina glansdagar. Men kämpaandan fanns kvar i bygden. Bandylaget spelade i division två. När de spelade match var stora delar av samhället på plats. Det kan man kalla att ge sitt lag stöd. Han berättade också att vargen är och har varit väldigt närvarande i samhället. I vintras passerade tydligen ett antal vargar, den camping som vi bott på. Vi åt vår frukost allt medan allt fler kom ned till samhällets mittpunkt. När vi cyklade igenom samhället kunde vi se hur affärslängor och hus stod öde och förföll. En lite vemodig blick. Men viljan och kraften fanns som sagt kvar hos människorna i samhället. Vi cyklade vidare mot Filipstad och cyklingen gick riktigt bra, med skön temperatur. Vi passerade några gruvor på vägen där vi stannade och tittade. När vi nådde Filipstad efter några timmar var det dags för lite lunchbuffe på en av ortens restauranger. Ett välbehövligt stopp som gav kraft till fortsatt cykling. Nu stod Storfors på tur. Orten som vara med i filmen offside med Jonas mfl. Vi sjöng Heja Storfors, Heja Storfors när vi cyklade genom orten. Vi fortsatte sedan mot Kristinehamn, och skrämde upp två tranor på vår färd. En otrolig motvind tryckte emot oss när vi stretade fram mot orten. Vi började att prata musik och Lasse sa att det är ju i Kristinehamn som Club Zebra låg. För dig som inte vet vad det är för club så var det där som bland annat Six Pistol och Lundell mfl gjorde spelningar i en minimal lokal för ca 200 pers. När vi gled in i Kristinehamn så sa Lasse nu letar vi reda på någon gammal stofil som kan visa oss var klubben  låg. Vi cyklade förbi en kvinna med hund som Lasse frågade om klubben. En kvinna i ungefär vår ålder plus några till. Alltså ingen gammal stofil. Det visade sig vara fullträff. Hon hette Inger och hade varit på klubben många,många gånger. Hon hade varit på efterfest med Lundell. Detta var inte allt hennes pappa var den som målat Club Zebras randiga entré. Inger hade också varit med då detta hände.Var låg då denna lokal. Jo  ca 100 meter framför oss. Vi gick tillsammans fram och tittade på huset och där lokalen varit. Där fanns nu en lägenhet. Medans vi står där kommer ägaren Daniel ut. Han bjuder in oss att titta och vi får komma in i hans lägenhet som rymmer så mycket historia. Helt fantastiskt Inger och Daniel och senare Ingers man Kenneth berättar så mycket så det kommer bli ett särskilt inlägg om Club Zebra. Ni får hålla er ett tag ;-). Som om inte detta nog, vi blir sedan inbjuden till Inger,Kenneth och hunden Wilma på en fika i deras hus som låg ett stenkast bort. Ett hus ifrån 20 talet renoverad i ett mycket smakfullt sätt. Deras gästfrihet är fantastisk och vi pratar bland mycket annat vår resa och om club Zebra. Vi får till och med en sightseeing runt i vackra Kristinehamn. Inger tar med oss bland annat till skärgården där en Picassostary finns. Allt detta händer oss idag i Kristinehamn. När vi åker får vi med oss grönsaker ifrån deras trädgård och Kenneth har hjälpt oss med vårt vägval till Stockholm. Ett stort tack till er Inger & Kenneth ifrån oss. Vi vinkar till våra vänner och beger oss tillbaka till platsen där Club Zebra låg. Lasse hade nämligen glömt sina cykelglasögon. De visar sig att Daniel har dem i sin lägenhet. Hos han finns två vänner varav en har tatueringar ifrån Kissmedlemmarna på sin rygg. Dessa har medlemmarna själva gjort då han var på en specialspelning i Danmark för trettio speciellt inbjudna gäster. Detta var en dag full av intryck och vi bega. Oss iväg mot en gör så gött en kan Ralf Edströmland. Som en parantes kan sägas att Ingers syrra gick i samma klass som Ralf. Han hade varit hemma hos dem vid många tillfällen. Vi begav oss mot Degerförs via Björneborg. Vi visste inte att det fanns en plats som hette så, låter lite som något ifrån Disney. Nu sitter vi i campingens allrum och hör något dom låter som pistolskott. Säkert något annat, men det återstår att se. Nu kryper vi ned och sover. Det är en dag imorgon också. Det händer nog alltid nåt.Förresten ge tusan att plocka på er diskproppar när ni campar............

1. Fantastiskt kul läsning om er resa. Är glad över att fått träffa er :)

Med vänlig hälsning. Daniel i Club Zebra-huset.

1. Tack Daniel för ditt inlägg och gästfrihet. Att få träffa dig och fd Club Zebra var en riktig highlight.

Ha det Bäst Abders & Lasse

2. Hej på er nu har vi hittat eran blogg och kommit på att jeansen vi pratade om hette Rock Dreams och var designade av Pelle Melinder han köpte senare upp varumärket koppartrans som ju finns på många ting
    Hälsningar Inger och Kenneth

3. Hej igen!
    Vi hade lite problem med att kommentera eran blogg. Det som blev skrivet var efter tredje försöket! Bra att använda datorn istället för att satsa på mobilen!Vi vill ju naturligtvis också säga att vi tycker att vi hade ett häftigt och intressant möte med er! Vi har läst hela er blogg och kommer att fortsätta att läsa om fortsättningen fram till vår kära huvudstad! Vi tycker att ni dokumenterar er resa på ett mycket roligt och läsvärt sätt! Jag har blivit inspirerad av ert besök och har för avsikt att ringa Anders Janssson, en av ägarna till club Zebra och prata lite mer om historiken och när denna dokumentär kommer att visas! Jag informerar er. Kör försiktigt och hälsa Stockholm från oss, speciellt från Inger, som för en tid i ungdomen själv njöt av storstadslivet

1. Tack än en gång Kenneth & Inge & Wilmar :-) Kul att ni läst vår blogg och för nya pusselbitar till jeans och Club Zebra. Vi måste absolut fortsätta hålla kontakt. Idag avrundas förhoppningsvis vår resa vid stadshuset.

Glada hälsningar Anders & Lasse

4. Det verkar rulla på bra för er. Och alla möten inspirerar och gör mig än mer sugen på att göra en liknande resa själv, och förverkliga den plan jag och en kompis har.

Blir det mot Stockholm redan nu eller söderut först? Passerar ni Finspång/Rejmyre /Katrineholm finns fika, mat och gäststuga i närheten av Rejmyre att låna mot hjälp att övertala frugan att släppa iväg mig på en månads cykeläventyr ;) Bara att skrika till. /Egge

1. Tack Egge! För dina inlägg och härliga gästfrihet. Vi hoppas verkligen att du/ni kommer iväg på er resa. Vi lyfter snart ifrån Malmköping och beräknar nå Stadshuset idag. Sen är mission completed för denna gång :-)